• 3 november 2024
 Zo houdt je de documentatie overzichtelijk!

Zo houdt je de documentatie overzichtelijk!

Als je een ondernemer bent krijg je te maken met een hele hoop administratie. De meeste ondernemers vinden het daarentegen niet de leukste taak, en het is vaak heel erg onoverzichtelijk. Je krijgt overal brieven van binnen en dit kost op kantoor best wel wat opbergruimte. In dit blog gaan we er dieper op in om de administratie makkelijker te maken, zo kun je meer tijd besteden aan je onderneming en heb je meer tijd om bezig te zijn met de groei.

Boekhoudsysteem

Door alle documentatie bij te houden in een boekhoudsysteem maak je het jezelf erg makkelijk om alles te sorteren en bij elkaar te houden. Veel ondernemers doen dit in een Excel bestand, maar dit is hier niet voor geoptimaliseerd. Door gebruik te maken van een systeem waar je alles in bij kan houden en vervolgens kan doorfactureren bespaar je enorm veel tijd en behoud je de overzicht. 

To-do’s

Wanneer je de boekhouding gaat doen is het erg belangrijk om te weten wat je te doen staat. Doe dit door hierin te verdiepen en een goede indruk te krijgen van het vak. Door een idee te hebben van alles wat je zou moeten doen wordt het ook makkelijker om erachter te komen welk systeem bij je past en waar je moet beginnen.

Doe het zelf

Als ondernemer ben je wel gewend om dingen zelf te doen. Dit is een mooie kans om iets extra’s te leren bij het ondernemen. Wanneer je het zelf doet is het fijn om alles op de computer te hebben staan om nooit iets te verliezen. Je kunt hiervoor een scanner kopen waarmee je alle brieven direct op al je mobiele apparaten hebt staan. Op deze manier bespaar je veel boekhoudkosten, want een boekhouder kost veel geld. 

Daarnaast biedt het een hele hoop overzicht en controle over de boekhouding binnen je onderneming. Wanneer er iets gebeurd ben je op de hoogte en je weet waar je kansen liggen.

Plannen

Als ondernemer is het erg belangrijk om je tijd slim in te plannen. Hierdoor vergeet je niet wat je nog moet doen voor de onderneming en ben je nooit te laat met het factureren of betalen van facturen. Daarnaast is het erg belangrijk dat je alle uren die je hebt gewerkt bijhoudt om dit te laten zien aan de belastingdienst, wanneer ze daar om vragen. 

Luister naar jezelf

Kijk vooral naar de dingen die goed voor jou werken. De administratie is een bijkomst van het runnen van een onderneming en het is belangrijk dat dit zo blijft. Vraag desnoods aan andere ondernemers hoe zij het aanpakken en probeer hier iets van te leren, om dit vervolgens in je eigen jasje te steken. Probeer daarom verschillende dingen, zoals een boekhoudsysteem, scanner kopen, boekhouder, vrienden etc etc. Door op onderzoek uit te gaan leer je wat goed werkt voor je en kun je hier een regelmaat in brengen. Je kunt denken aan elke maandagmiddag even de administratie doen of elke avond een paar minuten. Dit is echt persoonlijke voorkeur en moet je echt zelf ondervinden. 

Gerelateerd