• 23 mei 2022
 Moeite met wakker worden? Probeer dit eens!

Moeite met wakker worden? Probeer dit eens!

Heb jij ook moeite met opstaan in de ochtend? Je bent zeker niet de enige. Sommige mensen springen energiek uit bed na het horen van de wekker, maar een groot deel van de samenleving behoort niet tot die groep. Daarom geven we in deze blog een aantal tips om jou een echte ‘vroege vogel’ te maken!

Tip 1: Zet je wekker op een andere plek 

Ja, het is ontzettend irritant en wellicht iets te extreem, maar het is super effectief. Het maakt echt een wereld van verschil. Je maakt dit proces al een stuk makkelijker met een wekkerradio dab+. Je moet namelijk wel uit bed komen om je wekker uit te zetten, maar het voelt toch net iets beter om wakker te worden met je favoriete radio nummers dan het irritante standaard wekker geluid. 

Tip 2: Stop met snoozen! 

Om een ochtendpersoon te worden is het ontzettend belangrijk om te stoppen met snoozen. Het lijkt namelijk alsof je er meer uitgerust van raakt en net even iets langer doorslaapt, maar het heeft juist het tegenovergestelde effect. Wanneer je wekker voor de eerste keer afgaat onderbreek je al op onnatuurlijke wijze je slaapritme. Hoe vaker je wekker vervolgens gaat, hoe meer je alles door de war schopt. Stop er dus per direct mee! 

Tip 3: Breng licht naar binnen 

Daglicht is de meest effectieve manier van wakker worden. Het stuurt namelijk een seintje naar je hersenen dat het tijd is om weer in actie te komen. Het is dus slim om je gordijnen een stukje open te laten voor het slapen gaan. In de winter heb je hier natuurlijk niet zoveel aan, maar een kunstmatige ‘wake up light’ geeft hetzelfde effect. 

Tip 4: Creëer ritme 

Het menselijk lichaam werkt op vaste patronen. Creëer daarom voor jezelf ook een vast patroon. Als je doordeweeks om 7 uur opstaat en in het weekend uitslaapt tot de lunch is het vanzelfsprekend dat de maandagochtend ontzettend lastig is. Probeer consequent elke dag rond dezelfde tijd op te staan. Wanneer je eenmaal een vast ritme hebt, hoef je in het weekend ook geen wekker meer te zetten omdat je vanzelf wakker wordt op datzelfde tijdstip. Uiteraard mag je wel even lekker in bed blijven liggen! 

Tip 5: Begin je dag met een glas water

Zet voor het slapen gaan een fles water naast je bed en drink deze op zodra de wekker gaat! Hydratatie geeft energie en maakt je ook nog eens productief. Je staat op deze manier een stuk makkelijker op, geeft je lichaam een energieboost en je haalt het lusteloos gevoel weg. 

Gerelateerd