• 16 oktober 2021
 Hoe kan ik snel en gezond afvallen

Hoe kan ik snel en gezond afvallen

Veel mensen kampen met overgewicht in meer of mindere mate. Maar hoe val je snel en gezond af? De bekende crashdiëten zijn niet ideaal. Je kunt het wel even doen, om een begin te maken, maar voor langere tijd zijn ze ongezond. Bovendien creëert een crashdieet ook het welbekende jojo-effect: als je stopt met het dieet, kom je daarna snel weer op het oude gewicht of meer. Het is beter om jezelf een gezonde leefstijl aan te leren. Als je daar eenmaal aan gewend bent, kun je op je ideale gewicht blijven. Hoe doe je dat?

Weinig koolhydraten

Wellicht heb je al eerder over koolhydraatarme diëten gehoord. Deze vorm van dieet is populair omdat gebleken is dat het werkt. Je lichaam zal als eerste energiebron altijd de koolhydraten zal aanspreken. Krijgt je lichaam die niet binnen, dan zal het overstappen op verbranden van je vetreserves en dus ga je afvallen. Je lichaam kan dan in zogenaamde ketose komen, wat wil zeggen dat de lever vetzuren omzet in ketonen. Die ketonen worden dan als energiebron gebruikt in plaats van koolhydraten. In de eerste week van een koolhydraatarm dieet zul je er wel rekening mee moeten houden dat je je minder lekker kunt voelen, omdat je lichaam moet wennen aan de omschakeling.

Groenten en fruit

Om af te vallen is het goed om veel groenten en fruit te eten. Groenten die in een koolhydraatarm dieet passen zijn bijvoorbeeld donkergroene bladgroenten, zoals boerenkool of spinazie. Maar ook groenten als courgette, broccoli, sla zijn geschikt. Je kunt de groenten bakken of bijvoorbeeld combineren met kaas of champignons.
Groenten die wel koolhydraatrijk zijn en dus minder geschikt voor een koolhydraatarm dieet, zijn bijvoorbeeld erwten, wortels, uien en pompoen. Als stelregel kun je in feite aanhouden: hoe zoeter de groente, hoe meer koolhydraten deze zal bevatten. Als je ze toch wilt eten, neem dan een beetje. Verder zijn de bijgerechten zoals aardappels, rijst en pasta ook koolhydraatrijk en die kun je dus beter weglaten. Het is om af te vallen dus beter om groenen met een stukje vlees of vis te eten, zonder genoemde bijgerechten.
Fruit bevat altijd koolhydraten, maar af en toe een stuk fruit eten is geen probleem. Het is wel goed om te checken welke fruitsoorten veel en welke minder koolhydraten bevatten. Hiervan zijn op internet overzichten te vinden.

Zuivel en eieren

Het eten van zuivel (bijvoorbeeld kwark en grasboter) en eieren past ook goed in een koolhydraatarm dieet. Ook volvette kaas is geschikt voor een koolhydraatarm dieet en hier geldt: hoe ouder, hoe beter. Melk wordt in een koolhydraatarm dieet afgeraden.

Lichaamsbeweging

Een dooddoener misschien, maar daardoor niet minder waar: beweging is niet alleen goed om je lichaam in conditie te houden, maar zorgt ook voor verbranding van calorieën. Ben je net begonnen met het wijzigen van je eetgewoonten, bijvoorbeeld door te minderen met koolhydraten en/of minder calorieën te eten, doe dan wel even rustig aan met bewegen. Houd het dan bij wandelen of een andere lichte vorm van beweging. Is je lichaam gewend, dan kun je weer intensiever gaan bewegen.

Last but not least: water!

Water is uitermate belangrijk voor het lichaam. Het zorgt ervoor dat je lichaam goed gehydrateerd blijft en ook dat afvalstoffen uit je lichaam verdwijnen. Wil je afvallen, dan is het drinken van minimaal twee liter water per dag een hele goede gewoonte.

Geduld is een schone zaak

Zoals eerder aangegeven, zijn crashdiëten niet gezond om lang te doen. Je kunt ze beschouwen als een hulpmiddel voor een eerste aanzet in de goede richting. Omschakelen naar andere eetgewoontes, zoals minder koolhydraten nemen, is een betere optie. Hierbij hoef je geen honger te hebben, maar zul je toch afvallen. En al gaat het niet zo snel als je misschien zou willen, houd dan in gedachten dat kilo’s die er niet “afgevlogen” zijn ook minder snel terug zullen komen.

Gerelateerd